Vítejte a těším se na Vás.

Červenec 2013

Olej z mateřídoušky

31. července 2013 v 7:41 | Natty |  Babské rady

Nenápadná fialová bylinka...

je mateřídouška, která právě nyní nejvíce pokrývá různé mezičky a okraje lesů. Já mám výhodu, že pro ni nemusím nikam daleko, mám jí na mezičce pod plotem a tak mám bylinku pěkně po ruce.

Mateřídouška je bylinka proti bakteriálním onemocněním, kdy se využívá především jako nálev, který je vhodný jako kloktadlo dutiny ústní při různých onemocněních jak cest dýchacích, tak zánětu dásní např. při obávané paradentóze.

Mateřídouškový čaj - recept patří k výbornému letnímu osvěžení a zároveň je velmi vhodný pro lidi, kteří trpí dyspeptickými potížemi s nedostatkem žaludečních šťáv, velmi dobře působí proti nadýmání, nechutenství a kolikách. Pozor - čaj je vhodný pít jako léčebnou kúru maximálně 3 týdny a potom je vhodné přejít na jiný bylinkový čaj - např. řebříček.

Dnes se zastavíme u onemocnění kloubů…
které trápí většinu lidí již po padesátém roce a proto je vhodné, sáhnout do přírody a po vzoru našich babiček si vyzkoušet, jak si pomoci nebo alespoň zmírnit bolest.

Mateřídouškový olej na klouby...
Za pravého poledne, kdy je mateřídouška v plném květu nasbíráme kytičku mateřídoušky a vložíme do vyvařené lahvičky. Zalijeme olivovým nebo jiným olejem a necháme 14 dnů na slunečném místě. Potom olej přecedíme a skladujeme v suchém a temném místě.

Použití: V období, kdy nás bolí klouby, olejem masírujeme postižené místo 3 x denně, nejlépe po předehřátí teplou koupelí. Pokud provádíme masáž pravidelně alespoň 14 dnů, bolesti ustoupí nebo se zmírní. Tento mateřídouškový olej je výborný i na suché paty, kdy si na noc pěkně nožky namasírujeme, oblékneme čisté ponožky a ráno budou nožky jako hedvábí.Mrkající

Tak si udělejme na příštích 14 dnů výborný čaj a olej, který se nám určitě bude hodit, až přijdou podzimní plískanice a klouby se začnou hlásit "ke slovu".

Rybízová marmeláda

30. července 2013 v 6:14 | Natty |  Ovoce

Tak nevím...

v sobotu jsme jeli na nákup a povídám manželovi: "Co kdybychom si koupili mašinku na ovoce, abychom nemuseli všechno pasírovat přes plátýnko?"... a tak se stalo, manžel mašinku v domácích potřebách hned našel a já než se stačila rozkoukat, zaplatila 645 Kč.

To půjde práce jedna radost, pomyslela jsem si a hned po příjezdu jsme se pustili s manželem do trhání rybízu. Však se ho letos urodilo požehnaně. Dávku, kterou jsme měla udělanou před odjezdem jsem poctivě přes plátýnko vylisovala a uvařila obvyklým způsobem. Recept zde a těšila se, jaká bude marmeláda z "mašinky".

Manžel rybíz odšťavnil, bylo ho 3 litry a tak jsem dávku rozdělila na poloviny a pustila se do výroby. Jaké však bylo moje "rozčarování", když marmeláda nebyla taková pěkně rosolovatá jako moje "první".Zamračený Tekla a já si v duchu říkala, že jsem vyhodila zbytečně šest stovek a doma budu mít "ležáka", který nebude k ničemu.

...prvních 18 skleniček (12 červený a 6 bílý rybíz)...

Teprve dnes, když píši článek, jsem zjistila, kde došlo k chybě. Vylisovaná šťáva se má před přidáním cukru prudkým varem odpařit o jednu 1/3 a pak teprve přidat cukr. To jsem nedělala a protože nešel internet, až dnes, tak jsem informace nemohla získat. Nevadí, ještě budu dělat minimálně dvakrát tolik, tak snad budu s novým "pomocníkem" spokojená.

Teď jdu zkontrolovat škody po včerejší bouřce a prudkém lijáku. Muškáty mám zničené a další škody budu teprve odhalovat. Jediný, kdo si asi "chrochtá" je trávník, který u nás byl jako na "Sahaře". Ale jak říká moje kadeřnice: "Když nejde o život, tak jde o h...o" a má pravdu.

Na závěr ještě prosba - kdo má recept na marmeládu z rybízu bez konzervačních přípravků z vylisované šťávy a vyzkoušený, prosím písněte. Děkuji.

Utichla chaloupka

26. července 2013 v 17:30 | Natty |  Deníček

Ticho a ...

chaloupka se ponořila do ticha a nám zůstaly jen milé vzpomínky. Na vnoučátka, s kterými jsme prožili část krásných prázdninových dnů. Počasí bylo fantastické a tak největší část dne děti byly venku, hrály volejbal, házenou, pinčes, koupaly se a v největších vedrech jsme společně hráli společenské hry, kdy nejvíce vedlo UNO a Poker. Mezitím se batolil nejmenší Honzíček a já vládla "pevnou rukou", aby děti nezvlčily. Denně jsem bodovala jejich pokoj, děvčata pomáhala v kuchyni a odjížděla s přáním, aby jim rodiče koupili pekárnu.

Dalším velkým potěšením pro děti bylo rybaření a tak jsme si společně užívali nádherné dny u vody. Děti měly spoustu zážitků a ten největší byl, když po nahození zabrala štika, dříve než jsem stačila upravit prut. Samozřejmě nesměla chybět fotka.

...Davídek, Lukášek, Andulka a Elinka rybáři...

Všechny děti se za pobyt naučily zvládat základy rybářského umění od přípravy prutu, návnady, nahození, zaseknutí, stahování a podebrání úlovku. Také jsme udělali rybářské závody a s vyhodnocením o nejvíce ulovených centimetrů. Na chaloupce bylo vyhodnocení a nechyběla ani odměna.

Součástí celého pobytu byla také noční hra, kdy děti šly s tetou Renčou na noční výpravu a dušička se přece jen malinko chvěla. Se mnou dvakrát byly na nočním lovu, což byl pro ně také neopakovatelný zážitek.

Když to shrnu, prožili jsme vzájemně pěkné dny, dnes už jsou všechny děti zase doma a chystají se na další prázdninová dobrodružství.

A my ? Dali jsme chaloupku do "původního stavu" a chystáme se o víkendu na zpracování rybízu a malin, kterých je moc pěkná úroda.

Pěkný víkend.

Borůvkový den

18. července 2013 v 6:40 | Natty |  Deníček

Už se modrají...

nejen v lese, ale na pusinkách dětí. Středeční polední klid, děti po obědě chodí odpočívat, neboť sluníčko za poledne je hodně silné a není vhodné, aby pobývaly venku. Sedíme u dědou a Renčou u kávičky a já dostanu nápad. Co kdybychom se jeli podívat na "Křižný" zda jsou borůvky. Dědovi zasvítily oči při představě, že budou borůvkové dobroty.

Naskákali jsme do auta s Aničkou, Elinkou a Lukáškem a děda nám nenápadně podstrčil kelímky, co kdyby ?Mrkající A ono opravdu "kdyby" bylo. V lese bylo nádherně, sluníčko tam jen zvědavě nakukovalo přes vysoké stromy a my se rozprchli po lese a pustili se do sbírání. Za 45 minut jsme měli všech 5 kelímků plných a vraceli se spokojeně na chaloupku. Zítra vám udělám borůvkové knedlíky, slíbila jsem dětem.

...Elinka, Anička a Lukášek poctivě sbírali...

...ještě je teplý...

Teď ještě všichni spinkají a já už do čtvrteční snídaně připravila pro děti první borůvkové mlsání. Koláč s rybízem a borůvkami a už se těším, až se probudí a po koláči se jen "zapráší". Mrkající A v poledne určitě nebudou chybět borůvkové knedlíky a všem pěkně modré pusinky.

A jak je v lese borůvek u nás na Vysočině?
Najdou se, jsou sice drobné, ale i tak mají pro naše zdraví velký přínos a určitě stojí zato, vydat se do lesa a natrhat pár kuliček této dobroty.

Moje sluníčka

16. července 2013 v 6:49 | Natty |  Deníček

Babi, jak vypadá amur...

narozeninový víkend se vydařil na jedničku. Počasí bylo opravdu moc hezké, sluníčko pěkně hřálo a tak už bylo jen na nás, jak si ty narozeniny s dědou a dětmi užijeme. Slupli jsme dort, rozbalili dárečky, udělali foto a snědli grilované dobroty a prožili moc hezký večer až do nedělního rána.Mrkající

...už mi není lásko 20 let...

V neděli jsme se rozdělili a já jela s nejmladší dcerou na kapra, neboť si ho chtěla odvézt. Jeli jsme hned ráno a rybačku si užily obě. Chytila pěkného kapra 56 cm a spokojeně jsme se vracely na chaloupku.

...páteční amur...

...nedělní kapřík...

V neděli navečer všechny děti odjely a v chaloupce zůstali jen Davídek, Andulka a Elinka, moje pražská vnoučátka. Chaloupka utichla a ponořila se do letní noci...

V pondělí, první den u babičky a dědy jsme prožili moc hezky. Davídek opravil volejbalovou síť, Elinka mi hrála při přípravě oběda na housle a já se k ní přidala na klávesy, Andulka pomáhala s nádobím. Po obědě jsme si vyprávěli o škole a po odpočinku uspořádali turnaj ve stolním tenisu. Vyhrál Dáda, ale i my všichni jsme si turnaj užili.

Andulka s Elinkou na svačinu upekly domácí rohlíky a společně s jogurtem jsme je slupli. Dnes je naučím povidlové hřebínky, ať mají "základ do života". Po svačině jsme jeli nakoupit a potom na 18. hodinu, až sluníčko ztratilo svou sílu jsme se vydali na ryby. Musíme ulovit kapříka, abychom si pochutnali na zdravém masíčku.

Sotva jsme nahodili, už byly záběry a my si užívali rybačku. "Babi, jak vlastně vypadá amur", zeptal se Davídek, když jsem neustále na jeden prut líčila na amura. Vysvětlila jsem mu, jak vypadá, jak zabírá, na co nejčastěji "přijde" a po nějaké chvilce i ukázala. Ale bylo to "amuří miminko", asi 45 cm velké. Když jsem ho pouštěla zpět do vody, pošeptala jsem mu: "Pošli taťku"...

...amuří taťka...

...Elinka, Andulka, Lukášek a Davídek...

A tak se stalo. Rána do prutu, jízda navijáku a už přišel nádherný 4 kilový amur. Byl to boj, ale děti konečně viděly, jak vypadá "opravdový Onur".Smějící se Zatímco já bojovala s "Onurem", ozval se další záběr a tak Anička sama sekla a po mojí instrukci i pěkně dotáhla rybu až ke břehu a Elinka také sama podebrala a rybu společně vyndaly na břeh. Vyháčkovaly, změřily a radovaly se z prvního vlastního úlovku, kapra 53 cm. Jen jim bylo líto, že si ho nemůžou vzít domů. Ale není to naše poslední "rybačka". Mrkající

Mezitím na chaloupku dorazil ještě Lukášek na kole a tak nyní v chaloupce spí 4 moje zlatíčka a dnes přijede ještě Adélka s Honzíčkem a tak bude v chaloupce nejen krásně svítil to sluníčko na obloze, ale i těch mých 6 zlatíček. Mrkající

Pěkný nový týden.

V žabím království

12. července 2013 v 6:14 | Natty |  Deníček

Milý pozdrav s obrázkem od Jarmilky...

V poště jsem našla tenhle krásný obrázek s pozdravem od Jarmilky a moc za něj děkuji. Myslím, že vystihla přesně, jak to vypadá v Perníkové chaloupce - jako v žabím království. Jen jsem žabím očkem pozorovala jednoho malého žabáčka Honzíčka. Mrkající

Včera se nám ale počasí značně zhoršilo a tak je konec žabím hrátkám a nastává čas, kdy bude v žabím království další veselí. Dnes mě čeká kromě malého Honzíčka příprava na manželovi narozeniny, dort a další žabičky, které postupně dorazí do našeho království.

Odpoledne přijede žabička Iva a Anička, zítra žabáček Toník a rodinka žabích dětí a vnoučátek z Itálie a Prahy. Království se opět zaplní v plném počtu 14 zelených žabiček a to bude veselého "kvákání".Mrkající

Teď už ale na mě volá Honzíček, tak honem snídani a pak do města na nákupy. Vždyť "láska prochází žaludkem" a tak mě čeká také nejen spoustu radosti, ale i povinností, abych ty svoje "žabata" dobře nakrmila a bylo nám společně hezky.

A co víc si ještě přát ?
Sluníčko, které se nám schovalo, abychom si ten hezký společný čas mohli užít venku u krbu, bazénu a vysečeném hřišti, které jsme pro děti připravili.

A ten další týden mi odjede Honzík, ale zůstanou další žabičky Davídek, Andulka a Elinka a věřím, že si společně užijeme hezký týden.

A vám všem přeji pěkný a pohodový víkend.

Černý rybíz a zdraví

10. července 2013 v 1:31 | Natty |  Ovoce

Pár černých kuliček denně...

po jahodách přichází na řadu černý rybíz, který zraje jako první ze všech barevných rybízů. Letos je opravdu pěkná úroda a tak můžeme mlsat do sytosti.

Černý rybíz je velmi zdravý...
můžeme ho zařadit mezi přírodní léky. Konzumací rybízu posilujeme imunitní systém, aktivujeme látkovou výměnu a tvorbu hormonů, chráníme sliznici a buňky před volnými radikály, posilujeme činnost srdce a svalů a také si zlepšujeme náladu. Plody černého rybízu jsou velkou zásobárnou vitamínů. Kromě vysokého obsahu vitamínu C, celého spektra vitamínů skupiny B, obsahují i nezanedbatelné množství vitamínu A, řadu cenných minerálů a dalších biologicky aktivních látek.

List je účinné antirevmatikum...
obsahují řadu tříslovin, silic a vitamínů a působí jako velmi účinné antirevmatikum. Dobré je odvar z listů černého rybízu kombinovat s dalšími bylinkami jako například s natí macešky rolní, listy jasanu nebo kopřivy, květem tužebníku nebo vrbovou kůrou.

Plody léčí...
jsou skvělým lékem při horečkách a kašli, a to i velmi dávivém.
Silný odvar ze sušených plodů je vhodný na kloktání při angíně a zánětech v ústní dutině a jako jeden z mála rostlinných léků pomáhá při ochraptění a přetažení hlasivek.

Obsahuje rutin...
který zvyšuje pružnost cév.
Pomáhá také při zvládání nadměrné psychické a fyzické zátěže a stresu, účinný je i při rekonvalescenci po těžkých nemocech a operacích. Samotný černý rybíz nebo v kombinaci s borůvkou pomáhá zastavovat průjmová onemocnění.

Pozor při žaludečních potížích...
Na černý rybíz by si však měli dát pozor lidé, kteří trpí nadměrným překyselením žaludku nebo pálením žáhy.

Nejlepší je čerstvý...
denně jednu až dvě hrsti černého rybízu a pro svojí imunitu jsme udělali maximum. Ideální je alespoň 14 denní kúra, která nám zajistí "zdravíčko" na dlouhé zimní časy.

Po dobu celých 14 dnů si denně dopřejme mističku čerstvých plodů a když přidáme ještě sklenici rozmixovaných plodů doplněných pitnou vodou, uděláme pro své zdraví to nejlepší.

Konzervace...
Teprve z přebytků si udělejme marmelády, šťávy, kompoty a likéry. Sníží se množství vitamínů a dalších látek, ale v zimním období si pochutnáme na domácí "výrobě".

Pro děti...
přidáme čerstvý do jogurtu, tvarohu, pudinku, koláčků, piškotů. Ale stále platí, nejlépe je "vyhnat" na zahradu a ať se "napasou" dle vlastní chuti.

Sluníčkový den.

Honzíček u babičky a dědy

7. července 2013 v 7:12 | Natty |  Deníček

Včera chytal ryby a dnes neví kdy z pelíšku...

Už druhý den máme v chaloupce nejmladšího vnoučka Honzíčka. Je to zlatíčko, pěkně papá, stále se směje a dokonce už s námi chytá ryby. Však ho pěkně zmohly.Mrkající

Je neděle, sedm hodin a on společně s dědou "ho berou" jen to hučí. A já čekám, kdy opustí pelíšky a půjdou na snídani. Dnes nás čeká pěkný den, sluníčko svítí a tak neděli prožijeme u bazénu a to Honzíček moc rád. Pískoviště a voda v bazénku jsou jeho "oblíbenci".

...to je macek...

...taky budu rybář...

...v babiččině pelíšku...

Tak jdu pověsit vyprané prádlo a třeba se ti moji "kluci" (nejstarší a nejmladší) proberou a zjistí, že venku už krásně svítí sluníčko a vyzpěvují ptáčci. Mrkající

Sluníčkovou neděli.

12 kaprů a 7 amurů

5. července 2013 v 11:07 | Natty |  Rybaření

Lukášek je už velký rybář...

je čtvrtek, ráno poprchává, ale kolem 10. hodiny se rozjasní. Nasedáme do auta a odjíždíme k rybníku Hadina na "rybačku". Volám dceři, že v poledne se děda staví pro Lukáška a může si jít se mnou zarybařit. Však už je diplomovaný rybář a absolvent první třídy se samými jedničkami a já se pyšním, jakého mám šikovného vnuka.

A že je opravdu šikovný nejen ve škole, ale i vody, o tom napoví tyto fotečky, kdy si Lukášek vytáhl pěkného, zatím největšího kapra 53 cm a to zcela sám a pak pěkného lína. Dala jsem mu na vidličku "pípák", který mu hlásil záběry a to se mu moc líbilo. Ježíšek bude mít inspiraci na dárek. Mrkající

No a já si také moc pěkně zarybařila, 12 kaprů a neuvěřitelných 7 amurů, přičemž největší 68 cm "šel domů". Bude z něj pochoutka, neboť má bílé, jemné masíčko a chutná na všechny způsoby.Smějící se

...kluci už jdou za mnou k vodě...

...Lukášek už chytá...

...záběr a už ho táhne...

...to je macek babi...

...musím mu vyndat háček...

...ještě změřit, má 53 cm...

...to je můj zatím největší...

...a ještě jsem ulovil pěkného lína...

...babiččin amur nejmenší 59 cm ze sedmi ulovených...

...babiččin největší amur 68 cm...

Zítra Lukášek s Adélkou odjíždí na dovolenou k moři a rybařit se mnou půjde nejmenší vnouček Honzíček, který dnes přijede za babičkou a dědou a už se na něho moc těšíme. Příští týden přijedou další tři vnoučátka z Prahy a to bude teprve ta správná zábava. Mrkající

Pěkný víkend.

Radost v chaloupce

3. července 2013 v 6:53 | Natty |  Deníček

Kvetoucí krásky a neb mám radost...

každá z nás má asi doma orchidejku a tak ví, kolik radosti nám přináší. Mně přibyla do chaloupky nová, žlutá, kterou jsem si koupila poslední školní den, kdy jich měli plné Tesco za 125 Kč. A tak moje tři krasavice, na snímku chybí bílá, která nechce opakovaně vykvést, dělají radost mému oku, sotva slezu z bidýlka. Nejraději však mám tu lila na posledních dvou snímcích, kterou jsem dostala vloni k svátku zamilovaných 14. února a ona kvete již přes rok a dosud nepřestala. Nyní je obsypána poupaty a já z ní mám tu největší radost.

A také mám hodněěěěě velkou radost, že jsme včera uklidili usušené seno a já si budu moci opět vydechnout a odpočinout a kde jinde, než na rybách. Měli jsme neuvěřitelných 30 žoků sena, což je dvojnásobek každoroční sklizně. Kdo ví, co sušení sena obnáší, tak si asi umí představit, že i "žabička" si sáhla na dno a bolely jí všechny 4 nožičky.Mrkající
Ale dnes už jsem zase fit a těším se na sluníčkový den, kdy si po obědě sednu k prutům a přijede za mnou syn Toník a probereme svoje rybářské zážitky.

Sluníčkový den.

Dalamánky

1. července 2013 v 6:29 | Natty |  Domácí pekárna

K snídani zakousneme...

teplý, voňavý a moc dobrý dalamánek z chlebového těsta. S kouskem sýra, šunky a zeleniny máme zdravou snídani nebo večeři. Tak vyzkoušejte a uvidíte, že se budete olizovat jako já. Mrkající

Suroviny: 300 ml vody, 200 g žitné chlebové mouky, 300 g hladké mouky, 2 lžičky soli, 1 lžička cukru, lžíce kmínu, půl kostičky droždí. Zrníčka na posypání. Zapneme program TĚSTO.

...před pečením...

...upečené ...

...připravené k snídani...

Postup: Vykynuté těsto rozdělíme na 16 kousků a vyválíme válečky. Položíme na plech s pečícím papírem a potřeme vodou. Nožem uděláme středem válečku rýhu. Posypeme kmínem a lněným semínkem. Pečeme na 175°C asi 30 minut.